.

Όποιος φοβάται τον θάνατο είναι ήδη νεκρός.
Όποιος θέλει για μια στιγμή η ζωή του να ανήκει μόνο σ' αυτόν, που θέλει για μια στιγμή να είναι πεπεισμένος για όσα κάνει, πρέπει να αδράξει το παρόν.
Πρέπει να αντιμετωπίζει τα πάντα στο παρόν ως τελικά, σαν να ήταν βέβαιο ότι θα ακολουθήσει αμέσως ο θάνατος.
Και πρέπει μετά στο σκοτάδι να δημιουργήσει ζωή. Ζωή μέσα από τον εαυτό του.
Carlo Michelstaedter, La Persuasione e la Rettorica

Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2010

ΓΙΟΓΚΑ ΓΙΑ ΑΓΡΟΙΚΟΥΣ - 1η Διάλεξη - Οι Πρώτες Αρχές – ALEISTER CROWLEY


Κάνε ό,τι θέλεις αυτό θα είναι το σύνολο του Νόμου.

Εκείνο που θέλω είναι να εξηγήσω το θέμα της Γιόγκα καθαρά και σταράτα, χωρίς να καταφύγω σε ακαταλαβίστικη γλώσσα ή στη διατύπωση φανταστικών υποθέσεων, έτσι ώστε αυτή η μεγάλη επιστήμη να γίνει εντελώς κατανοητή ως ένα θέμα κοσμικής σημασίας, που όντως είναι.
Διότι όπως και όλα τα μεγάλα πράγματα, είναι απλή. Όμως, όπως συμβαίνει και με όλα τα μεγάλα πράγματα, είναι συγκαλυμμένη από συγκεχυμένο τρόπο σκέψης. Και, πολύ συχνά, γίνεται αντικείμενο περιφρόνησης εξαιτίας των όσων μηχανεύονται κάποιοι κακοήθεις.

1.Υπάρχει περισσότερη ανοησία που λέγεται και γράφεται για τη Γιόγκα απ' ό,τι για οτιδήποτε άλλο στον κόσμο. Η πιο πολλή απ' αυτή την ανοησία, η οποία υποθάλπεται από τσαρλατάνους, βασίζεται στην ιδέα ότι υπάρχει κάτι το μυστηριώδες ή ανατολίτικο γύρω απ' αυτή. Δεν υπάρχει. Μην περιμένετε από μένα οβελίσκους και οδαλίσκες, ραχάτ λουκούμ, μπουλ-μπουλ, και οτιδήποτε άλλο από τα φανταχτερά ψευτοστολίδια εκείνων που καπηλεύονται τη Γιόγκα. Είμαι πνευματώδης, αλλά δεν είμαι και φτηνός. Δεν υπάρχει τίποτα το μυστηριώδες ή το ανατολίτικο σ' αυτή, κάτι που το ξέρει ο καθένας που έχει ξοδέψει με κάποια νοημοσύνη λόγο από το χρόνο του στις ηπείρους της Ασίας και της Αφρικής. Προτίθεμαι να επικαλεστώ τον πλέον μακρινό και τον πλέον άπιαστο απ' όλους τους Θεούς για να ρίξει καθάριο φως πάνω στο θέμα – το φως του κοινού νου.

2.Ολα τα φαινόμενα που υποπίπτουν στην αντίληψή μας λαμβάνουν χώρα στο νου μας, και επομένως το μόνο πράγμα που πρέπει να εξετάσουμε είναι ο νους. Ο οποίος είναι ένα πιο σταθερό μέγεθος σε όλα τα είδη του ανθρώπου απ' ό,τι φαντάζεται γενικά ο κόσμος. Αυτές που μοιάζουν να είναι ριζικές διαφορές, αγεφύρωτες μέσω επιχειρηματολογίας, συνήθως αποδεικνύεται ότι οφείλονται στην ξεροκεφαλιά της συνήθειας που προκύπτει ύστερα απο γενιές και γενιές συστηματικής σεκταριστικής εκπαίδευσης.

3.Πρέπει λοιπόν να αρχίσουμε τη μελέτη της Γιόγκα εξετάζοντας τη σημασία της λέξης. Σημαίνει Ένωση, από την ίδια σανσκριτική ρίζα όπως και η ελληνική λέξη Ζεύγμα, η λατινική λέξη Jugum, και η αγγλική λέξη yoke (Yeug – ενώνω).
Όταν μια χορεύτρια αφιερώνεται στις υπηρεσίες ενός ναού υπάρχει μια Γιόγκα των συγγενών της για να γιορταστεί. Η λέξη Γιόγκα, εν ολίγοις, μπορεί να αποδοθεί και ως “σουαρέ για τσαγάκι”, το οποίο χωρίς αμφιβολία οφείλεται στο γεγονός ότι όλοι οι μαθητές της Γιόγκα στην Αγγλία δεν κάνουν τίποτ' άλλο από το να κουτσομπολεύουν πάνω από ατέλειωτες σπονδές τσαγιού Λάιονς, προς ένα σελίνι – δύο πένες το πακέτο.

4.Γιόγκα σημαίνει ένωση.
Κατά κάποιο τρόπο πρέπει να το ερμηνεύσουμε αυτό; Πως μπορεί η λέξη Γιόγκα να εννοεί ένα σύστημα θρησκευτικής εκπαίδευσης ή μια περιγραφή θρησκευτικής εμπειρίας;
Παρεμπιπτόντως, σημειώστε ότι και ηλέξη Θρησκεία(1) είναι στην πραγματικότητα ταυτόσημη με τη λέξη Γιόγκα. Σημαίνει: δέσιμο μαζί.

5.Γιόγκα σημαίνει Ένωση.
Ποια είναι αυτά τα στοιχεία τα οποία ενώνονται ή πρέπει να ενωθούν όταν αυτή η λέξη χρησιμοποιείται με την κοινή της σημασία, ως μια πρακτική ευρέως διαδεδομένη στο Ινδουστάν(2), το αντικείμενο της οποίας είναι η απελευθέρωση από τις λιγότερο ευχάριστες απόψεις της ζωής του σ' αυτόν τον πλανήτη του ατόμου που τη μελετά και την εφαρμόζει;

6.Γιόγκα σημαίνει Ένωση.
Στο μυαλό ενός ευσεβούς ανθρώπου, το σύμπλεγμα κατωτερότητας που ευθύνεται για την ευσέβεια του τον αναγκάζει να ερμηνεύσει αυτή τη χειραφέτηση σαν ένωση μ' εκείνο το αεριώδες σπονδυλωτό που έχει επινοήσει και έχει ονομάσει Θεό. Πάνω στους νεφελώδεις αχνούς των φόβων του, η φαντασία του έχει ρίξει μια τεράστια παραμορφωμένη εικόνα του εαυτού του και, πολύ φυσιολογικά, έχει τρομοκρατηθεί. Και όσο πιο πολύ ζαρώνει έντρομος μπροστά της, τόσο πιο πολύ ο μπαμπούλας αυτός μοιάζει να σκύβει για να τον τσακίσει. Άνθρωποι με τέτοιες ιδέες δε θα φτάσουν ποτέ πιο πέρα από τα Άσυλα Ψυχοπαθών και τις Εκκλησίες.
Είναι εξαιτίας αυτού το συντριπτικού μιάσματος του φόβου που το όλο θέμα της Γιόγκα έχει συσκοτιστεί. Ένα τελείως απλό πρόβλημα έχει γίνει περίπλοκο από τις πιο ευτελείς ηθικοπλαστικές και προληπτικές ανοησίες. Και ωστόσο, ταυτόχρονα, η αλήθεια είναι ολοφάνερη στην ίδια τη λέξη.

7.Γιόγκα σημαίνει Ένωση.
Μπορούμε τώρα να εξετάσουμε και το τι πραγματικά είναι η Γιόγκα. Ας πάμε για μια στιγμή στη φύση της συνειδητότητας, ρίχνοντας μια ματιά σε επιστήμες όπως είναι τα μαθηματικά, η βιολογία και η χημεία.
Στα μαθηματικά η έκφραση “α” συν “β” συν “γ” είναι τετριμμένη. Γράψτε “α” συν “β” συν “γ” ίσον 0, και θα έχετε μια εξίσωση από την οποία μπορεί να προκύψουν οι πιο μεγαλειώδεις αλήθειες.
Στη βιολογία το κύτταρο διαιρείται ατέλειωτα, αλλά ποτέ δε γίνεται κάτι το διαφορετικό. Αλλά αν ενώσουμε κύτταρα με αντίθετες ιδιότητες, αρσενικό και θηλυκό, θέτουμε τις βάσεις μιας δομής η κορυφή της οποίας είναι απρόσιτα θρονιασμένη στους ουρανούς της φαντασίας.
Παρόμοια γεγονότα συμβαίνουν και στη χημεία. Το άτομο(3) από μόνο του έχει λίγες σταθερές ιδιότητες, και καμία απ' αυτές δεν είναι ιδιαίτερα σημαντική. Αλλά μόλις ένα στοιχείο συνδυαστεί με το αντικείμενο του πόθου του το αποτέλεσμα είναι όχι μόνο μια εκστατική παραγωγή φωτός, θερμότητας, και λοιπά, αλλά και μια πιο πολύπλοκη δομή η οποία διαθέτει λίγες ή και καμία από τις ιδιότητες των στοιχείων της, αλλά είναι ικανή για περαιτέρω συνδυασμούς σε πολυπλοκότητες εκπληκτικού μεγαλείου. Όλοι αυτοί οι συνδυασμοί, οι ενώσεις αυτές, είναι Γιόγκα.

8.Γιόγκα σημαίνει Ένωση.
Και πως μπορούμε να εφαρμόσουμε αυτή τη λέξη στα φαινόμενα του νου;
Ποιό είναι το πρώτο χαρακτηριστικό του καθετί στη σκέψη; Πως κατάφερε καν κι έγινε σκέψη;Μόνο με το να κάνει ένα διαχωρισμό μεταξύ αυτού του ιδίου και του υπόλοιπου κόσμου.
Η πρώτη πρόταση, ο τύπος όλων των προτάσεων, είναι: το Κ είναι Υ(4).
Θα πρέπει να υπάρχουν δύο πράγματα – διαφορετικά πράγματα – η σχέση των οποίων σχηματίζει γνώση.
Η Γιόγκα είναι πρώτα απ' όλα η ένωση του υποκειμένου και του αντικειμένου της συνείδησης: του παρατηρητή με το αντικείμενο της παρατήρησης.

9.Τώρα, δεν υπάρχει τίποτατο παράξενο ή το θαυμαστό σε όλα αυτά.
Η μελέτη των αρχών της Γιόγκα είναι πολύ χρήσιμη στο μέσο άνθρωπο, αν μη τι άλλο, για να τον κάνει να προβληματιστεί γύρω από τη φύση του κόσμου που υποθέτει ότι ξέρει.
Ας πάρουμε, έστω, ένα κομμάτι τυρί. Λέμε ότι έχει συγκεκριμένες ιδιότητες, σχήμα, δομή, χρώμα, στερεότητα, βάρος, γεύση, μυρωδιά, πυκνότητα και τα λοιπά. Όμως η έρευνα έχει δείξει πως όλα αυτά είναι ψευδαισθήσεις. Που υπάρχουν αυτές οι ιδιότητες; Όχι στο τυρί, διότι διαφορετικοί παρατηρητές δίνουν αρκετά διαφορετικές περιγραφές γι' αυτό. Όχι μέσα μας, διότι δεν τις αντιλαμβανόμαστε όταν το τυρί απουσιάζει. Όλα τα “υλικά αντικείμενα”, όλες οι εντυπώσεις, είναι οπτασίες.
Στην πραγματικότητα το τυρί δεν είναι τίποτε άλλο από μια σειρά ηλεκτρικών φορτίσεων. Ακόμα και η πιο θεμελιώδης ιδιότητα όλων, η μάζα, έχει βρεθεί ότι δεν είναι υπαρκτή. Το ίδιο ισχύει και για την ύλη του εγκεφάλου μας, η οποία είναι μερικώς υπεύθυνη γι' αυτές τις παρατηρήσεις. Τότε τι είναι αυτές οι ιδιότητες για τις οποίες είμαστε τόσο σίγουροι όλοι μας; Δε θα υπήρχαν χωρίς τον εγκέφαλό μας. Δε θα υπήρχαν χωρίς το τυρί. Είναι τα αποτελέσματα της ένωσης, δηλαδή της Γιόγκα, του παρατηρητή με το παρατηρούμενο, του υποκειμένου με το αντικείμενο της συνειδητότητας, όπως το θέτει η φιλοσοφική φράση. Δεν έχουν υλική υπόσταση. Είναι μονάχα ονόματα τα οποία δίνονται στα εκστατικά αποτελέσματα αυτής της συγκεκριμένης μορφής Γιόγκα.

10.Νομίζω ότι τίποτα δεν μπορεί να είναι πιο ωφέλιμο για το σπουδαστή της Γιόγκα απ' το να εντυπώσει την παραπάνω πρόταση γερά στον υποσυνείδητο νου του. Περίπου τα εννιά δέκατα της δυσκολίας για να κατανοήσει κανείς το θέμα είναι όλες αυτές οι φανφάρες, πως η Γιόγκα είναι τάχα μυστηριώδης και ανατολίτικη. Οι αρχές της Γιόγκα, και τα πνευματικά αποτελέσματα της Γιόγκα, φαίνονται σε κάθε συνειδητό και ασυνείδητο συμβάν.
Είναι αυτό που είναι γραμμένο στο Βιβλίο του Νόμου – Η Αγάπη είναι ο νόμος, η αγάπη υπό τη θέληση(5) – διότι η Αγάπη είναι το ένστικτο της ένωσης, και η πράξη της ένωσης. Αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει αδιακρίτως, πρέπει να γίνει “υπό τη θέληση”, δηλαδή, σε συμφωνία με τη φύση των συγκεκριμένων μονάδων που συμμετέχουν. Το Υδρογόνο δεν τρέφει αγάπη για το Υδρογόνο. Δεν είναι στη φύση, ή την “αληθινή Θέληση” του Υδρογόνου να ψάχνει να ενωθεί με ένα μόριο του ίδιου είδους. Προσθέστε Υδρογόνο στο Υδρογόνο: τίποτα δεν αλλάζει ποιοτικά. Είναι μόνον η ποσότητα του που αλλάζει. Εκείνο που μάλλον αναζητά είναι το να διευρύνει την εμπειρία των δυνατοτήτων του με την ένωσή του με άτομα διαφορετικού χαρακτήρα, όπως είναι το Οξυγόνο. Μαζί μ' αυτό συνδυάζεται (με μια έκρηξη φωτός, θερμότητας, και ήχου) για να σχηματίσουν νερό. Το αποτέλεσμα είναι τελείως διαφορετικό απ' οποιοδήποτε απ´ τα δύο αρχικά συστατικά στοιχεία, και αυτό τώρα διαθέτει ένα άλλο είδος “αληθινής Θέλησης”, όπως το να ενωθεί (με μια παρόμοια απελευθέρωση φωτός και θερμότητας) με το Κάλιο. Η παραγόμενη έτσι “καυστική ποτάσα” έχει με τη σειρά της μια τελείως καινούργια σειρά από ιδιότητες, πάλι με μια άλλη δικιά της “αληθινή Θέληση”. Δηλαδή, το να ενώνεται εκρηκτικά με οξέα. Και πάει λέγοντας.

11.Μπορεί να φαίνεται σε κάποιους από σας ότι αυτές οι εξηγήσεις μάλλον έχουν βάλει τρικλοποδιά στη Γιόγκα. Ότι υποβίβασα το όλο θέμα στην κατηγορία των κοινών πραγμάτων. Αυτός ήταν ο σκοπός μου. Δεν έχει νόημα να φοβόμαστε τη Γιόγκα, να μας πιάνει δέος από τη Γιόγκα, να χάνουμε τα μυαλά μας και να θεωρούμε ότι υπάρχει κάποιο μυστήριο στη Γιόγκα, ή να γινόμαστε ενθουσιώδεις για τη Γιόγκα. Αν πρόκειται να κάνουμε οποιαδήποτε πρόοδο στις σπουδές μας, χρειαζόμαστε καθαρό μυαλό καθώς και την απρόσωπη επιστημονική στάση. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην τυραννάμε τους εαυτούς μας με ανατολίτικες ασυναρτησίες. Μπορεί να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε μερικές σανσκριτικές λέξεις. Αλλά αυτό είναι μόνο και μόνο επειδή δεν υπάρχουν αγγλικές αντίστοιχες, και κάθε προσπάθεια μετάφρασης θα μας φόρτωνε με τις υπόλοιπες νοηματικές αποχρώσεις που εμπεριέχουν αυτές οι αγγλικές λέξεις που θα χρησιμοποιούσαμε. Όμως, αυτές οι λέξεις είναι πολύ λίγες. Και δε θα παρουσιάσουν καμιά δυσκολία, υπό τον όρο ότι θα μελετηθούν προσεκτικά οι ορισμοί που προτίθεμαι να σας δώσω.

12.Έχοντας λοιπόν τώρα κατανοήσει ότι η Γιόγκα είναι η ουσία όλων ανεξαιρέτως των φαινομένων, μπορεί να ρωτήσουμε ποια είναι η ειδική σημασία της λέξης αναφορικά με την προτεινόμενη έρευνά μας, εφόσον η διαδικασία και τα αποτελέσματα είναι οικεία στον καθέναν απο μας. Τόσο οικεία όντως, που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα τίποτε άλλο για το οποίο να έχουμε κάποια γνώση. Είναι γνώση.
Τι είναι αυτό που πρόκειται να μελετήσουμε, και γιατί να το μελετήσουμε;

13.Η απάντηση είναι πολύ απλή.
Όλη αυτή η Γιόγκα που γνωρίζουμε και εφαρμόζουμεμ η Γιόγκα που παράγει αυτά τα εκστατικά αποτελέσματα τα οποία ονομάζουμε φαινόμενα, συμπεριλαμβάνει στις πνευματικές της απορροές κι ένα ικανό ποσοστό δυσάρεστων πραγμάτων. Όσο περισσότερο μελετάμε αυτό το σύμπαν που παράγεται από τη Γιόγκα μας, όσο περισσότερο συλλέγουμε και συνδυάζουμε την εμπειρία μας, τόσο τείνουμε προς την αντίληψη αυτού που ο Βούδας ξήρυξε ως το χαρακτηριστικό όλων των συνιστούντων πραγμάτων:
Πόνος, Αλλαγή και Απουσία κάθε σταθερής ιδιότητας. Συνεως πλησιάζουμε στον αφορισμό του περί των δύο πρώτων “Ευγενικών Αληθειών” όπως τις αποκαλούσε. “Το καθετί είναι Πόνος”(6), και “Η αιτία του Πόνου είναι η Επιθυμία”. Με τη λέξη “Επιθυμία” εννοούσε ακριβώς αυτό που στο Βιβλίο του Νόμου αποκαλείται “Αγάπη”, για το οποίο και μίλησα λίγες στιγμές πριν. “Επιθυμία” είναι η ανάγκη της κάθε μονάδας όπως επεκτείνει την εμπειρία της μέσω του συνδυασμού με το αντίθετό της.

14.Είναι εύκολο να κατασκευάσουμε μια ολόκληρη σειρά από επιχειρήματα τα οποία να οδηγούν στην πρώτη “Ευγενική Αλήθεια”.
Κάθε πράξη Αγάπης είναι και η ικανοποίηση μιας αφόρητης πείνας, όμως η όρεξη απλώς μεγαλώνει ακόμη πιο πολύ με την ικονοποίησή της. Έτσι ώστε μπορούμε να πούμε μαζί με τον Εκκλησιαστή: “Όστις προσθέτει γνώσιν, προσθέτει πόνον”(7). Η ρίζα όλου αυτού του πόνου είναι στην αίσθηση της ανεπάρκειας. Η ανάγκη προς ένωση, του να χάσεις τον εαυτό σου μέσα στο αντικείμενο της αγάπης, είναι η προφανής απόδειξη αυτού του γεγονότος. Και είναι επίσης ξεκάθαρο ότι η ικανοποίηση παράγει μόνο μια προσωρινή ανακούφιση, επειδή η διαδικασία αυτή επεκτείνεται επ' άπειρο. Η δίψα μεγαλώνει όσο περισσότερο μπίνουμε. Η μόνη πλήρης ικανοποίηση που μπορούμε να συλλάβουμε θα ήταν η Γιόγκα του ατόμου με όλο το σύμπαν. Αυτό το γεγονός εύκολα γίνεται αντιληπτό, και εκφράζεται διαρκώς στις μυστικιστικές φιλοσοφίες της Δύσης. Ο μόνος σκοπός είναι η “Ένωση με τον Θεό”. Φυσικά, χρησιμοποιούμε τη λέξη “Θεός” μόνο και μόνο επειδή έχουμε αντραφεί μέσα στη δεισιδαιμονία, και οι υψηλότεροι φιλόσοφοι της Δύσης και της Ανατολής προτιμούν να μιλούν για ένωση με το Όλον ή με το Απόλυτο. Κι άλλες δεισιδαιμονίες!

15.Πολύ καλά λοιπόν, δεν υπάρχει καμία δυσκολία. Καθότι κάθε κύτταρο στα σώματά μας, κάθε σκέψη στην ύπαρξή μας, κάθε ηλεκτρόνιοο και κάθε πρωτόνιο στα άτομά μας, δεν είναι τίποτα άλλο από Γιόγκα και το αποτέλεσμα της Γιόγκα. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε για να επιτύχουμε την απελευθέρωση, την ικανοποίηση, το καθετί που θέλουμε είναι το να εφαρμόσουμε αυτή τη συμπαντική και αναπόφευκτη λειτουργία πάνω στο ίδιο το Απόλυτο. Μερικά από τα πιο ψαγμένα μέλη του ακροατηρίου μου πιθανόν να σκέφτονται ότι κάποιον λάκκο έχει η φάβα, κάπου. Και έχουν απόλυτο δίκιο.

16.Ο λάκκος είναι απλώς αυτό. Κάθε στοιχείο το οποίο μας συνθέτει είναι όντως απασχολημένο διαρκώς με την ικανοποίηση των δικών του ιδιαίτερων αναγκών, με τη δική του ιδιαίτερη Γιόγκα. Αλλά γι αυτόν ακριβώς το λόγο είναι και πλήρως απασχολημένο με τη δική του λειτουργία, την οποία πολύ φυσικά θεωρεί ως το άλφα και το ωμέγα του όλου σύμπαντος.
Για παράδειγμα, αν πάρετε ένα γυάλινο σωλήνα ανοψτό κι απ' τις δύο άκρες και σκεπάσετε με τη μια άκρη του μια μέλισσα πάνω στο τζάμι του παραθύρου, αυτή θα συνεχίσει να χτυπάει ξανά και ξανά πάνω στο τζάμι ώσπου να εξαντληθεί και να πεθάνει, αντί να δραπετεύσει μέσα από το σωλήνα. Δε θα πρέπει να συγχέουμε την αναγκαία αυτόματη λειτουργία του καθενός από τα στοιχεία μας με την αληθινή του Θέληση, η οποία είναι και η σωστή τροχιά κάθε αστέρα. Ένα ανθρώπινο πλάσμα λειτουργεί σαν μονάδα αποκλειστικά και μόνο χάρη σε αμέτρητες γενιές εκπαίδευσης. Οι διαδικασίες της εξέλιξης έχουν δημιουργήσει μια υψηλότερη τάξη γιογκικής δράσης, μέσω της οποίας έχουμε κατορθώσει να υποτάξουμε αυτά που θεωρούμε ως τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά μας σ' αυτό που θεωρούμε ως το κοινό καλό. Είμαστε κοινότητες. Και η ευημερία μας εξαρτάται από τη σοφία των Συμβουλίων μας, και την τιμωρία με την οποία επιβάλλονται οι αποφάσεις τους. Όσο πιο πολύπλοκοι είμαστε, όσο ψηλότερα βρισκόμαστε στην κλίμακα της εξέλιξης, τόσο πιο σύνθετο και δύσκολο γίνεται το έργο της νομοθεσίας και της διατήρησης της τάξης.

17.Σε υψηλά πολιτισμένες κοινότητες όπως οι δικές μας (δυνατά γέλια), ο άνθρωπος βρίσκεται διαρκώς αντιμέτωπος με αντικρουόμενα ενδιαφέροντα και ανάγκες. Η ιδιαιτερότητά του δοκιμάζεται διαρκώς από τη σύγκρουση με άλλους ανθρώπους. Και σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των περιπτώσεων είναι ανίκανος να αντέξει στην καταπόνηση αυτή. Η “σχιζοφρένεια”, η οποία είναι μια όμορφη λέξη που μπορεί να βρίσκεται ή να μη βρίσκεται στο λεξικό σας είναι ένα υπερβολικά κοινό πρόβλημα. Σημαίνει τη σχάση του νου(8). Σε ακραίες περιπτώσεις έχουμε τα φαινόμενα της πολλαπλής προσωπικότητας, Τζέκυλ και Χάιντ. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, όταν ένας άνθρωπος λέει “Εγώ” αναφέρεται μόνο σ' ένα παροδικό φαινόμενο. Το “Εγώ” του αλλάζει ήδη καθώς προφέρει τη λέξη. Αλλά – αφήνοντας τη φιλοσοφία κατά μέρος – γίνεται όλο και πιο δύσκολο το να βρεις έναν άνθρωπο με δικό του νου και δικιά του θέληση, ακόμη και μ' αυτήν την τροποποιημένη έννοια.

18.Θέλω, συνεπώς, να δείτε τη φύση των εμποδίων στην ένωση με το Απόλυτο. Αν μη τι άλλο, η Γιόγκα, την οποία διαρκώς εφαρμόζουμε, δεν έχει πάντα σταθερά αποτελέσματα. Υπάρχει το θέμα της προσοχής, της έρευνας, του στοχασμού. Προτίθεμαι να καταπιαστούμε σ' ένα μελλοντικό μάθημα με τις τροποποιήσεις στην αντίληψή μας που προκύπτουν έτσι, διότι έχουν μεγάλη σημασία στην επιστήμη της Γιόγκα. Για παράδειγμα, πάρτε την κλασική περίπτωση των δύο ανθρώπων που έχουν χαθεί σ' ένα πυκνό δάσος τη νύχτα.
Ο ένας λέει στον άλλο: “Αυτό το σκυλί που γαβγίζει δεν είναι ακρίδα. Είναι το τρίξιμο ενός κάρου”. Ή πάλι: “Νόμιζε πως είδε έναν υπάλληλο τραπέζης να κατεβαίνει από ένα λεωφορείο. Κοίταξε πάλι, και είδε ότι ήταν ένας ιπποπόταμος”.
Ο καθένας ο οποίος έχει κάνει κάποια επιστημονική έρευνα έχει οδυνηρή επίγνωση του πως η κάθε παρατήρηση πρέπει να διορθώνεται ξανά και ξανά. Η ανάγκη της Γιόγκα είναι τόσο αφόρητη που μας τυφλώνει. Μπαίνουμε συνεχώς στον πειρασμό να δούμε και να ακούσουμε αυτό που θέλουμε να δούμε και να ακούσουμε.

19.Είναι λοιπόν καθήκον μας, αν θέλουμε να επιτύχουμε τη συμπαντική και τελική Γιόγκα με το Απόλυτο, να κυριαρχήσουμε πάνω σε κάθε στοιχείο της ύπαρξής μας, να το προστατέψουμε από κάθε εμφύλιο και εξωτερικό πόλεμο, να εντείνουμε κάθε μας φυσικό προσόν στο μέγιστο, να εκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας στη γνώση και τη δύναμη στο μέγιστο. Έτσι ώστε την κατάλληλη στιγμή να είμαστε σε τέλεια κατάσταση για να εκτιναχθούμε ψηλά και μέσα στο καμίνι της έκστασης που φλέγεται από την άβυσσο της εκμηδένισης.
Η αγάπη είναι ο νόμος, η αγάπη υπό τη θέληση.


__________
(1)Στα αγγλικά Religion, από τα λατινικά re (πίσω) + ligare (δένω, δένω μαζί). Κατά μια άλλη εκδοχή, σημαίνει “συλλέγω” (από το re και την ινδο-ευρωπαϊκή ρίζα leg-)
(2)Εδώ, γενική ονομασία για την ινδική χερσόνησο.
(3)Εδώ εννοεί το σωματίδιο (atom), όχι το πρόσωπο.
(4)Η “πρόταση” ως λογική συλλογιστική μονάδα. Το (Κ)ατηγόρημα που προσδίδει κάποια ιδιότητα στο (Υ)ποκείμενο.
(5)Ή, ως εναλλακτική μετάφραση””βούληση”.
(6)Με την έννοια του ψυχικού πόνου και της θλίψης.
(7)Εκκλησιαστής, κεφ. Α, 18.
(8)Αυτό είναι ένα κοινό λάθος! Η σχιζοφρένεια δεν είναι σχάση του νου (διπλή ή πολλαπλή προσωπικότητα), ούτε έχει σχέση μαζί της, αλλά σχάση μεταξύ των λειτουργιών της σκέψης και των συναισθημάτων, ένα “σκόρπισμα” της όλης προσωπικότητας.


ALEISTER CROWLEY
Οκτώ Διαλέξεις Πάνω στη Γιόγκα
Μετάφραση: Γιώργος Μπαλάνος
Πρόλογος – Επιμέλεια: Ηλίας Μπένης
Εκδόσεις Locus 7

Δεν υπάρχουν σχόλια: